De kracht van gemeenschappen
We werken bottom-up: de kracht van ons werk is dat we met, en vanuit de gemeenschappen werken. Hierbij realiseren we een blijvende positieve verandering voor kinderen. Om deze blijvende verandering te kunnen maken betrekken we alle belanghebbenden die om de kinderen heen staan.
Dit doen we met onze verandertheorie. Deze vormt de basis voor ons programma bestaande uit drie pijlers.
Onze drie pijlers
Veerkracht- Mentale gezondheid
Een kind dat geliefd en gezien wordt en begrijpt hoe je in goede mentale gezondheid blijft, maakt een goede start in het leven. Wij geven kinderen veerkracht door hen en alle volwassenen die om hen heen staan te trainen in mentale gezondheid. Voorkomen is beter dan genezen en hoe vroeger in het leven van een kind, hoe beter. Onze methodiek zet in op preventie voor een goede gezondheid.
Schoolgang-veilige plek
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Daarvoor zijn schoolspullen nodig en een gezonde maaltijd. Want met een lege maag en zonder een pen en schrift kan je niet leren. De school is bovendien een plek waar kinderen zich veilig voelen, waar ze zich cognitief en sociaal-emotioneel ontwikkelen, waar aandacht is voor mentale gezondheid en waar ze zo lang mogelijk goed onderwijs kunnen volgen.
Kinderen voor elkaar-Participatie
Wij trainen kinderen op het gebied van hun rechten en betrekken hen bij alles wat we doen. We geven ze een plek om te participeren. Participatie gaat bij ons ook over dat kinderen elkaar ondersteunen en zich verbonden met elkaar voelen. Daarom zetten we in ons programma veel in op elkaar helpen, bijvoorbeeld door kinderclubs op te zetten, kinderpanels te organiseren en peer-to-peer training.
Ervaring, kennis en kunde
Kinderpostzegels werkt aan het versterken van veerkracht bij kinderen in drie regio’s. We werken al meer dan 40 jaar samen met lokale partners en hebben een stevige track record: ervaring, kennis en kunde.
Wij werken impactgericht in drie zorgvuldig gekozen regio’s. Hierdoor kunnen we kinderen heel gericht helpen om een goede start te krijgen voor een hoopvolle toekomst. Met deze werkwijze genereren we een olievlek werking: we beïnvloeden de omgeving en bereiken daardoor nog meer kinderen.
Waar maken we impact?
Het Koninkrijk derNederlanden
In Nederland werken we door het hele land met verschillende partners, onder andere:
- Playing for Success
- Jeugdeducatiefonds
- Triple Threat
- Mockingbird
- Kinderrechtencollectief
- Samen families versterken (Caribisch gebied)
Bekijk hier een overzicht van onze Nederlandse partners
West-Afrika
In Senegal werken we door het hele land met de volgende partners:
- Enda Jeunesse Action (EJA)
- Universiteit Gaston Berger (UGB)
- DEMNGALAM in Ndioum,
- Dr. Ibrahima Giroux - hoogleraar psychologie, onderzoeker en docent aan de UGB en specialist op het gebied van geestelijke gezondheid
In Burkina Faso werken we in het centrum, zuiden en westen met de volgende partners
- AJBF
- ADEP
- AZLY
- ACPC
- ATTOUS
- ondersteund door een lokale adviseur
Zuid-Azië
In India werken we in de staten Bihar, Odisha en Jharkhand met de volgende partners:
- Bhoomika Vihar,
- BJUP
- Karrtabya, Patang
- SGVV
- YCDA
Onze geschiedenis
Kinderpostzegels werd actief in 1924 om geld op te halen voor 'het misdeelde kind'. Sinds de jaren 70 werken we ook in het buitenland. Wij werken impactgericht en in drie zorgvuldig gekozen regio's. We zijn een kleine organisatie en onze overtuiging is dat we hierdoor meer kinderen kunnen helpen om een goede start te krijgen voor een hoopvolle toekomst. Door heel goed te zijn op zorgvuldig gekozen gebieden, genereren we een olievlek werking: we beïnvloeden de omgeving en bereiken daardoor nog meer kinderen.
In het buitenland begonnen we met programma’s die zich vooral richtten op straatkinderen. Sindsdien heeft Kinderpostzegels grote impact gemaakt met:
- de Child Labour Free Zones-aanpak (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal en India)
- de aanpak tegen kindhuwelijken en meisjesbesnijdenis (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal)
- het verbeteren van onderwijs en veiligheid (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal, India, Guatemala, Nicaragua)
- en het opvangen van weeskinderen binnen de gemeenschap (India, Cambodia)
Deze geschiedenis nemen we mee in ons huidige programma met een blij hoofd naar school.