De kracht van gemeenschappen

We werken bottom-up: de kracht van ons werk is dat we met, en vanuit de gemeenschappen werken. Hierbij realiseren we een blijvende positieve verandering voor kinderen. Om deze blijvende verandering te kunnen maken betrekken we alle belanghebbenden die om de kinderen heen staan.

Dit doen we met onze verandertheorie. Deze vormt de basis voor ons programma bestaande uit drie pijlers.

Onze drie pijlers

Veerkracht- Mentale gezondheid

Een kind dat veerkrachtig is, gezien wordt en in een liefdevolle omgeving opgroeit, maakt een goede start. En dat werkt een heel leven door. Wij bieden hulp aan kinderen die door armoede, eenzaamheid of problemen thuis niet het beste uit zichzelf kunnen halen. Bijvoorbeeld met workshops om het zelfvertrouwen te vergroten of door ze te koppelen aan een steunfiguur.

Schoolgang-veilige plek

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Daarvoor zijn schoolspullen nodig en een gezonde maaltijd. Want met een lege maag en zonder een pen en schrift kun je niet leren. De school is bovendien een plek waar kinderen zich veilig voelen, waar ze zich cognitief en sociaal-emotioneel ontwikkelen, waar aandacht is voor mentale gezondheid en waar ze zo lang mogelijk goed onderwijs kunnen volgen.

Kinderen voor elkaar-Participatie

Wij vinden het heel logisch dat we kinderen betrekken bij wat we doen. We geven ze een plek om mee te doen, mee te denken, en om zich in te zetten voor andere kinderen. Participatie gaat bij ons ook over dat kinderen elkaar ondersteunen en zich verbonden met elkaar voelen. Daarom zetten we in ons programma veel in op elkaar helpen, bijvoorbeeld door kinderclubs en kinderpanels te organiseren, maar ook door acties zoals de kinderpostzegelactie en de Kinderportemonnee.

Ervaring, kennis en kunde

Kinderpostzegels werkt aan het versterken van veerkracht bij kinderen in drie regio’s. We werken al meer dan 40 jaar samen met lokale partners en hebben een stevige track record: ervaring, kennis en kunde.

Wij werken impactgericht in drie zorgvuldig gekozen regio’s. Hierdoor kunnen we kinderen heel gericht helpen om een goede start te krijgen voor een hoopvolle toekomst. Met deze werkwijze genereren we een olievlek werking: we beïnvloeden de omgeving en bereiken daardoor nog meer kinderen.

Waar maken we impact?

Het Koninkrijk derNederlanden

In Nederland werken we door het hele land met verschillende partners, onder andere:

  • Playing for Success
  • Jeugdeducatiefonds
  • Triple Threat
  • Mockingbird
  • Kinderrechtencollectief
  • Samen families versterken (Caribisch gebied)

Bekijk hier een overzicht van onze Nederlandse partners

West-Afrika

In Senegal werken we door het hele land met de volgende partners:

  • Enda Jeunesse Action (EJA)
  • Universiteit Gaston Berger (UGB)
  • DEMNGALAM in Ndioum,
  • Dr. Ibrahima Giroux - hoogleraar psychologie, onderzoeker en docent aan de UGB en specialist op het gebied van geestelijke gezondheid

In Burkina Faso werken we in het centrum, zuiden en westen met de volgende partners

  • AJBF
  • ADEP
  • AZLY
  • ACPC
  • ATTOUS
  • ondersteund door een lokale adviseur

Zuid-Azië

In India werken we in de staten Bihar, Odisha en Jharkhand met de volgende partners:

  • Bhoomika Vihar,
  • BJUP
  • Karrtabya, Patang
  • SGVV
  • YCDA

Onze geschiedenis

Kinderpostzegels werd actief in 1924 om geld op te halen voor 'het misdeelde kind'. Sinds de jaren 70 werken we ook in het buitenland. Wij werken impactgericht en in drie zorgvuldig gekozen regio's. We zijn een kleine organisatie en onze overtuiging is dat we hierdoor meer kinderen kunnen helpen om een goede start te krijgen voor een hoopvolle toekomst. Door heel goed te zijn op zorgvuldig gekozen gebieden, genereren we een olievlek werking: we beïnvloeden de omgeving en bereiken daardoor nog meer kinderen.  

In het buitenland begonnen we met programma’s die zich vooral richtten op straatkinderen. Sindsdien heeft Kinderpostzegels grote impact gemaakt met:

  • de Child Labour Free Zones-aanpak (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal en India)
  • de aanpak tegen kindhuwelijken en meisjesbesnijdenis (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal)
  • het verbeteren van onderwijs en veiligheid (Ethiopië, Mali, Burkina Faso, Senegal, India, Guatemala, Nicaragua)
  • en het opvangen van weeskinderen binnen de gemeenschap (India, Cambodia)

Deze geschiedenis nemen we mee in ons huidige programma met een blij hoofd naar school.

Bekijk hier onze geschiedenis in vogelvlucht.